الجمعة، 30 يوليو 2010

مقدمة عن اللغة الإنجليزية







سلاااااااااام عليكم



ماشفتش حد في حياتي قعد يتعلم حاجة
ثماني سنوات وما أتفنهاش زينا في مصر.. بندرس انجليزي شوف من كام سنة ومع ذلك نادر لما

تلاقي حد بيتقن الانجليزي، اللهم إلا لوكان من الجماعة اياهم بتوع المدارس اللغات (اللهم لا حسد :-) (هما اصحابي جدا على فكرة)


وده يا عزيزي راجع لأننا بنتعلم الانجليزي في مصر كمادة ومش كلغة

English as a subject
not English as a language.


ولك أن تتخيل يا رفيقي الفارق

البشع بين المعنيين. فالإنجليزي كمادة يعني إن الواد يقعد يصم كلمات مش عارف نطقها ولا عارف

مرادفات ليها ولا استخداماتها!! أهم حاجة لما يروح يسمع يكون حافظ.. وطبعا لو سمع الكلمة دي

من أي حد قدامه كأنه أول مرة ياخدها..





أما الإنجليزي كلغة يعني أنك قادر على القيام بعمليتين رئيسيتين هما:



استقبال رسالة

وارسال رسالة..




to recieve a message

and

to send a message




وهذا ما لم نكن نتدرب عليه اطلاقا إلا من رحم ربي..




وطبعا العملية الأولى مهمة جدا لإنجاح العملية الثانية ( أي أن نجاح الثانية مترتب على نجاح الأولى) فإذا فشلت في استقبال رسالة الشخص الذي أمامك فلن ترسل إليه رسالة سليمة.. هذا واضح جدا طبعا.. ايه؟ مش واضح؟ طيب..





يعني لو حد سألك عن الطريق إلى الجزار مثلا

(لاحظ دايما في الكتب بيسألوا عن الفندق أو محطة القطار لكن أمثلتي واقعية جدا زي مانت شايف

:-))..






لو حد سألك عن مكان الجزار وانت فهمت كلمة الجزار دي حاجة تانية يبقى حتبعت الراجل لحتة تانية خالص وحيدعي عليك بالانجليزي للصبح..




علشان كده كانت الاستماع listenning أهم مهارة في اللغة الإنجليزية




وقديما قالوا




LISTENING IS LANGUAGE




ولكن علشان نسمع صح لازم أصلا ننطق صح..
يعني مثلا حرف ال a ليه درجات في النطق
وحرف ال t كمان ... ولكن ..




بقولكوا ايه.. خلوا ده موضوعنا المرة الجاية




يا رب أكون جهزتكم




تصبحوا على خير




سلااااااام عليكم

هناك 10 تعليقات:

  1. أخيراً لقيتك
    انا بدور على المدونة دي من زماااان
    والحمد لله لقيتها
    على العموم ان شاء الله انا متابع مع حضرة العمدة
    ويارب يكون فيه تفاعل من سيادته وكمان من الناس بتوع الكفر ده والكفور المجاوره كمان

    وعجبتني قوي حكمة اليوم دي

    LISTENING IS LANGUAGE

    وكل سنة وحضرتك طيب بمناسبة شهر رمضان

    ردحذف
  2. حضرة العمدة أنا بأرد الزيارة أهو
    مبروك الموقع الجديد ..عندك حق فى موضوع اللغة الإنجليزية ده والله الوضع دلوقت أسوأ حتى بالنسبة لمدارس اللغات كمان.. ولاتنسى الجهد الشخصى للإنسان اللى عايز يتعلم ..اللى عايز يتعلم بيبحث ويبذل مجهود لحد مايوصلل إلى الهدف إسألنى أنا لكن لو عايز كل حاجة سهلة وده حال معظم الأجيال الحديثة يبق عمه ما ح يتعلم حاجة..
    أنا سوف أتابع معك إن شاء الله
    فى إنتظار الجديد

    ردحذف
  3. أخي الباحث عن السلام

    حمد لله على السلامة يا حج
    نورت الكفر كله

    الناسكلها فكرتني عايش في الرف من اسم المدونة
    لكن ولو
    أنا عملت نفسي عمدة لكفر المظاليم وانتهى الأمر

    فكر جديد عقبال عندك
    إن شاء الله المدونة تعجبك وتستفيد منها
    أخوك
    عمدة كفر المظاليم

    ردحذف
  4. الأخت الكريمة أنا حرة
    لا تتخيلي سعادتي بمرور حضرتك على مدونتي..
    موضوعات حضرتك أعجبتني حقيقة

    الله يبارك في حضرتك
    دي كانت فكرة جاتلي وأنا بكام أخ عزيزعليا
    إن المدونات العلمية قليلة جدا
    وأنا بفضل الله على الرغمم من أني طبيب بيطري
    إلا أنني أعطي كورسات في اللغة الإنجليزية
    وهذه هي السنة الرابعة لي
    وكل هدفي إعادة تقديم المحتوى بصورة مغايرة عن التي تعودنا عليها
    أرجو أن أنجح في هذا
    وألف ألف شكر لحضرتك
    عمدة كفر المظاليم

    ردحذف
  5. السلام عليكم
    دي اول زيارة يمكن بعد ما شفت الاسم اكتر من مرة ف مدونات اصحابي قلت اشوف مين عمدة كفر المظاليم ده
    حلوة كتير فكرة مدونتك وتصدق هتفيد منها ناس كتير خصوصا اللي مش بيعرف انجليزي كتير
    تحياتي وتقبل مروري
    رحاب صالح

    ردحذف
  6. الأخت رحاب صالح
    شكرا لمرور حضرتك الطيب
    وأرجو أن تكون المدونة أعجبتك فعلا
    كما ترين هذه المدونة للتناقش قليلا حول اللغة الإنجليزية
    بينما الأخرى سياسية في الأساس
    شاكر لك مرور حضرتك
    وتقبلي فائق احترامي

    ردحذف
  7. أنا موافقه معاك مائة بالمائة ...علشان كده لما كنا بندرس دبلومة ترجمة المدرس بتاعنا كان يقولنا : دي ترجمة من عالطبلية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    وفعلا علمنا ازاي نحب الانجليزي وازاي لما نقراه ننسى اننا بنتكلم عربي ....على فكرة حضرتك حتلاقي دبلومة الترجمة بتاعتي في منتدى نون والقلم في القسم الإنجليزي وياريت حضرتك تشرفنا بمقالاتك دي عن الانجليزية

    http://mhg1962.ba7r.org/forum.htm

    ردحذف
  8. أختي الكريمة كلمات من نور
    سعيد بهذا المرور
    والحمد لله أن تتلاقى الأفكار والجهود في هذا الموضوع الحيوي والمهم
    سأزوره إن شاء الله
    والله الموفق
    تقبلي فائق احترامي

    ردحذف
  9. الأخت الفاضلة كلمات من نور
    أنا سعيد جدا إن فيه ناس بتفكر بهذه الطريقة
    وأنا سجلت في المنتدى باسم مجرد شاب مسلم
    ويارب أقدر أفيد وأستفيد إن شاء الله
    تقبل الله منا ومنكم
    وجزاكم الله خيرا

    ردحذف
  10. انسانة وكلى احلام28 أغسطس 2010 في 2:10 م

    انا اول مرة ادخل مدونة حضرتك

    بس فكرة جميلة جدا ماشاء الله

    مقدمة ممتازة

    منتظرين الباقى

    ردحذف